Snel zoeken

VRT-medewerkers getuigen over hun job

Bron: VRT 18-6-2020 15:42
Categorieën: Overheid - kandidaat, Overheid - werkgever

 

18 juni 2020 - Hoe werken VRT-medewerkers elke dag aan de publieke omroep. In het jaarverslag 2019 getuigen enkele collega's over hun werk.

Trees De Bruyne - Projectcoördinator VRT Sandbox

Geert Van Hoeymissen

"Als coördinator bij VRT Sandbox breng ik jonge ondernemingen die met innovatie bezig zijn, in contact met medewerkers van de VRT. Innoveren is belangrijk om als mediabedrijf relevant te blijven en om te innoveren heb je inspiratie nodig. Dat hebben start-ups vaak in overvloed. Een start-up heeft geen verleden. Door die vrijheid kunnen ze op een heel andere manier naar problemen van vandaag kijken. Door in contact te komen met innovatieve technologieën van start-ups, kunnen we, als de VRT, op een nieuwe manier radio of televisie maken of onze manier van werken anders bekijken. Tegelijk kunnen start-ups er ook uit leren, ze testen hun product uit bij ervaren programmamakers. De VRT is voor hen echt een kwaliteitslabel. Wij creëren een arena waarin zowel wij als de start-up leren."

Erkan Koksal - Eindredacteur Iedereen beroemd

"De ploeg van Iedereen beroemd heeft vier eindredacteurs en een hoofdredacteur. Elke eindredacteur volgt een aantal rubrieken op. Ik ben onder andere verantwoordelijk voor de rubriek Op kot. Ik volg de productie op en bekijk samen met de reporters de verschillende verhaallijnen. Die reporters zijn voortdurend in overleg met de studenten die in die rubriek geportretteerd worden. Op maandagen bekijken we hun agenda, kiezen we de interessante verhalen eruit en bespreken we hoe ze dit in beeld kunnen brengen. Het eindresultaat ziet er altijd eenvoudig en spontaan uit, maar er zit wel een hele machine achter. Dat het eenvoudig oogt, vind ik een heel mooi compliment.

Wanneer we een verhaal in beeld brengen, gaan we steeds op zoek naar een diepere laag. Een van de studenten van Op kot kookt bijvoorbeeld om middernacht. Overdag heeft hij het te druk omdat hij geen ‘nee’ kan zeggen tegen zijn vrienden. De reporters en ik vragen ons dan af hoe dat komt. Zo blijkt dat hij vroeger zwaar gepest werd. Omdat hij dat nooit meer wil meemaken, wil hij de vrienden die hij nu heeft, niet teleurstellen. Maar dat wil ook zeggen dat hij weinig tijd voor zichzelf heeft om tot rust te komen. Dit lost hij op door ’s nachts te koken. Dan krijgen we een verhaal. In elk verhaal moet je de personen beter leren kennen."

Simon Vermeulen - Redacteur nws.nws.nws

Geert Van Hoeymissen

"Ik werk voor NWS NWS NWS, een Instagram-kanaal dat nieuws op maat van tieners brengt. Mijn oma zegt altijd dat ik te veel op mijn smartphone zit en dat ik gsm-verslaafd ben. Dan toon ik haar dat ik op die manier ook wel nieuws binnenkrijg. Als je jongeren op hun telefoon bezig ziet, is de kans groot dat ze nieuws volgen. Ze volgen NWS NWS NWS om mee te zijn met de actualiteit. Zo begrijpt mijn oma het wel beter waarom ik heel de dag zit te tokkelen (lacht)."

Kim Nicolaï - Producer bij OpenVRT

"Mensen zien de VRT soms nog als die immense toren, en wij proberen daar met onze evenementen en initiatieven een gezicht op te plakken. Dat werkt enorm drempelverlagend. We proberen er dan ook voor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen van de VRT zelf aanwezig zijn op onze evenementen, zodat deelnemers zelf op hen kunnen afstappen en kunnen zien “ah dat zijn ook maar mensen van vlees en bloed”.

Dries Desoppere - Coördinator techniek vertaling en ondertiteling

"Teletekstondertiteling was oorspronkelijk bedoeld voor doven en slechthorenden, maar het doelpubliek is de laatste jaren veel ruimer geworden. Ook anderstaligen die Nederlands leren, maken er gebruik van. Op plaatsen waar het geluid niet opstaat zoals cafés, frituren en luchthavens is het een handig hulpmiddel. Je hebt ook mensen die ondertiteling gebruiken om ruis in de achtergrond op te lossen of te voorkomen  dat iemand anders gestoord wordt. Een goed voorbeeld daarvan zijn gezinnen met jonge kinderen. Als de kinderen luidruchtig zijn of slapen, kunnen ouders toch hun favoriete programma’s volgen. De laatste jaren is het onderscheid vervaagd met de open ondertiteling die altijd in beeld staat. Die werd vroeger vooral gebruikt voor vertaling, maar nu steeds vaker om weer te geven wat er in het Nederlands gezegd wordt. Ook online is die ondertiteling onmisbaar geworden."

Korneel De Clercq - Radiopresentator Radio 1

"Ik presenteer Wonderland, een drie uur durend muziekprogramma. Het leuke eraan is dat ik iets kan opbouwen. Om 20 uur, aan het begin van de avond, zijn de mensen nog druk bezig. Dan geef ik veel informatie mee en draai ik energiekere platen. Naarmate de avond vordert, probeer ik de mensen zachtjes in slaap te wiegen en begin ik ook trager te spreken. Ik bied een warm deken aan om de nacht in te gaan.

Ik merk ook dat het werkt. Mijn ex-collega Luc Janssen vertelde me dat hij met zijn vrouw in bed vaak naar mij luistert. Dat is een heel gek idee, heel intiem eigenlijk (lacht).

Het leuke aan Wonderland is dat ik heel breed kan gaan qua muziek. Ik speel zowel Zwangere Guy als hele zachte pianomuziek. Bij de selectie houd ik altijd mijn vader in mijn achterhoofd. Als ik een nummer wil draaien en denk dat hij de radio zou uitzetten, dan speel ik het niet. 

Waar je Wonderland nooit op zal betrappen, is een uur zonder muziek uit eigen land. Ik vind dat we hier ongelofelijk straffe artiesten hebben en dat we lokaal talent moeten ondersteunen." 

Katelijne Boon - Presentator Klara en Canvas

"Ik ben mijn eigen redacteur, muzieksamensteller en presentator voor het zaterdagochtendprogramma De liefhebber, dat ondertussen al aan zijn zevende seizoen toe is. In het programma praat ik met een gast over de muziek die hem of haar na aan het hart ligt. Twee uur samenzitten met iemand die je eigenlijk niet kent, dat is erg intiem. Maar als ik buitenga, voel ik dat er een band is gesmeed. De opbouw van het programma laat dat toe: door met vroege herinneringen te beginnen, breek je al heel snel het ijs en raak je onmiddellijk emoties.

Wat me in 2019 erg is bijgebleven, is de uitzending met kunstenaar Koenraad Tinel. Een man van 80 interviewen, dat betekent dat we een heel leven hadden om over te praten. Achteraf kwamen er heel wat reacties van ontroerde mensen. Dat geeft me het gevoel dat ik nuttig bezig ben. Als ik zie hoe luisteraars op een andere manier naar dingen leren kijken of luisteren, dan is mijn missie vervuld."

Rani D'Hulster - Medewerker Video Snackbar

Geert Van Hoeymissen

"Bij Video Snackbar ondersteunen wij alle programmamakers van de VRT, van online redacteurs tot televisiemakers. Bij ons kunnen ze nieuwe camera’s en ander mediamateriaal testen. We proberen dan ook voortdurend up to date te blijven met de nieuwste evoluties. Nieuwe camera’s waarvan we denken dat ze relevant kunnen zijn, kopen we aan. De aanbodsmerken kunnen dat dan in de praktijk testen. Zo leren wij op onze beurt meer over hoe zulke toestellen echt werken."

Kathleen Bertrem - Hoofd archief

"Sinds een aantal jaren werkt de VRT samen met meemoo (voorheen het Vlaams Instituut voor het archief of VIAA) voor de digitalisering van het VRT-archief. Ik ben in 2014 mee in dat project gestapt en werkte een tijd mee aan de inhoudelijke ontsluiting van ons archiefmateriaal. Nu sta ik aan het hoofd van het team dat voor meemoo werkt. Wij zorgen voor de beschrijvingen van het gedigitaliseerde materiaal en doen research voor Het Archief voor Onderwijs. Ik ben eigenlijk een beetje de link tussen de VRT en meemoo. Ik volg ook alle nieuwe plannen van meemoo op en bekijk dan hoe we die plannen op de VRT kunnen uitvoeren."

Kirsten Simons - Eindredacteur Radio 2 Vlaams-Brabant

Geert Van Hoeymissen

"Bij Radio 2 Vlaams-Brabant proberen we verhalen te brengen die de mensen in de regio bezighouden. We staan dicht bij de mensen, brengen wat hen aanbelangt en interesseert. Via onze correspondenten en tipgevers voelen we goed aan wat er leeft in de gemeentes, maar we houden ook zelf onze ogen open voor opvallende gebeurtenissen in de provincie. Vlaams-Brabant is een uitgestrekte regio. We proberen dan ook een goede spreiding te hebben en verhalen te brengen die zowel de mensen in het Pajottenland als in het Hageland interesseren."

Annemie Van der Auwera - Regie-assistent bij Sporza

"Het komt meestal allemaal goed. Als het fout loopt, dan lossen we het wel op. Het heeft geen zin om te panikeren. Tijdens Vive le Vélo hadden we bijvoorbeeld op een bepaald moment een probleem met de verbinding. Maarten Vangramberen neemt altijd een gesprek op met een wielrenner en stuurt het dan naar ons door. Toen de live-uitzending al bezig was, raakte het fragment door een storing echter niet bij ons. Een vast segment van vijf minuten dreigde weg te vallen. Ik stelde voor om de opname naar Brussel te versturen. De collega’s daar konden het vervolgens naar ons sturen. Tien minuten later was het in orde. Dat ik rustig blijf in zulke situaties, komt doordat ik van nature stressbestendig ben, en door ervaring. Als je zoiets nog nooit hebt gedaan en de alternatieven niet kent, ga je snel panikeren."

Brecht Commeine - Hoofd boekhouding en fiscaliteit

"In het voorjaar sluiten we het voorgaande boekhoudkundige jaar af. Alle cijfers worden dan gecontroleerd door de bedrijfsrevisoren. En dat voelt dan altijd een beetje aan als een examen. Die revisoren stellen ons heel diverse vragen over het voorbije boekjaar. Daarna komt het opstellen van de jaarrekening, een onderdeel van dit jaarverslag. Er is ook niets leuker dan te merken dat de jaarrekening aan het einde van de rit klopt. Ieder ding dat je doet in boekhouden moet altijd in evenwicht zijn, en als je dan merkt dat al die complexe boekingen op het einde van de rit in evenwicht zitten, dan geeft dat echt een fantastisch gevoel. Richting de zomerperiode moeten er dan weer heel wat fiscale aangiftes gebeuren en in het najaar gaan we dan naar de aangifte van de  vennootschapsbelasting. Daarvoor werken we samen met fiscale adviseurs."

Lees de volledige interviews in het jaarverslag 2019 

Kring vzw gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close