Het aantal werknemers in België dat de fiets gebruikt voor het woon-werkverkeer is de afgelopen zes jaar bijna verdubbeld. Uit een analyse van loonspecialist SD Worx blijkt dat steeds meer mensen, en werkgevers, de voordelen van de fietsvergoeding ontdekken.
Een trend die zich doorzet
De populariteit van de fiets als vervoermiddel voor woon-werkverkeer groeit gestaag. In de eerste helft van 2025 fietste maar liefst 14% van de werknemers naar hun werk, wat een aanzienlijke stijging is vergeleken met de 7% in 2019. Deze verdubbeling toont aan dat de fiets een volwaardig alternatief is geworden voor de wagen.
Opvallend is dat de stijging zich al vroeg in het jaar manifesteerde. Traditioneel zijn juli, augustus en september de absolute topmaanden voor fietsers, maar in 2025 nam een op de acht werknemers de fiets al in maart. Dit wijst erop dat de fiets niet langer een puur seizoensgebonden vervoermiddel is.
De fietsvergoeding als stimulans
Een belangrijke factor in deze groei is de financiële stimulans in de vorm van een fietsvergoeding. SD Worx berekende dat de gemiddelde maandelijkse vergoeding €45 netto bedraagt, met een jaarlijks gemiddelde van al €350 netto in de eerste helft van 2025.
Het aantal werkgevers dat een fietsvergoeding aanbiedt, is in zes jaar tijd eveneens verdubbeld. Waar in 2019 nog minder dan 18% van de werkgevers een vergoeding aanbood, is dat nu gestegen tot ruim 33%. Deze toename is mede te danken aan de 'veralgemeende fietsvergoeding' die sinds mei 2023 meer werknemers hierop recht geeft.
De hoogte van de vergoeding is vastgelegd:
- Veralgemeende fietsvergoeding: €0,29 per kilometer.
- Facultatieve fietsvergoeding: €0,36 per kilometer.
- Beide vergoedingen zijn belastingvrij tot een maximum van €3.610 per jaar.
Regionale en sectorale verschillen
De fietsrevolutie is niet overal even prominent. In Vlaanderen is de fiets het meest populair, met 40% van de werkgevers die een vergoeding aanbieden en 20% van de werknemers die dagelijks naar het werk trappen. Dat is maar liefst tien keer meer dan in Wallonië. In Brussel ligt het aandeel werkgevers op 28% en het aandeel werknemers op 7%.
Bovendien zijn er duidelijke verschillen tussen sectoren. De gezondheidszorg spant de kroon met 28% van de werknemers die een fietsvergoeding ontvangen, gevolgd door de industrie en de distributie van water en afval. Het onderzoek, gebaseerd op de loongegevens van meer dan 1,2 miljoen werknemers in de privésector, toont ook aan dat vrouwen vaker dan mannen de fiets gebruiken voor woon-werkverkeer.
Deze trend lijkt zich voort te zetten, en het zal interessant zijn om te zien of de groei in de tweede helft van het jaar aanhoudt, mede afhankelijk van de weersomstandigheden.
Bron: Bijna dubbel zoveel fietsers naar het werk (in vergelijking met 2019), SD-Worx, 19 september 2025.