Een nieuw OESO-rapport benadrukt de noodzaak om het lerarenberoep in Vlaanderen te vernieuwen en te herwaarderen. Leerkrachten ervaren een hoge werkdruk, administratieve lasten en een gebrek aan waardering, terwijl er ook tekorten zijn, vooral in kansarme omgevingen. Bovendien zorgen maatschappelijke en technologische veranderingen voor nieuwe verwachtingen: jonge leerkrachten zoeken flexibiliteit, terwijl ervaren krachten vaker uitstromen.
Het rapport introduceert “connectieve professionaliteit”, waarbij leraren samenwerken met collega’s en externe partners zoals welzijns- en jeugdorganisaties om leerlingen beter te ondersteunen. Daarnaast worden “teacher personas” ontwikkeld, fictieve profielen die de diverse behoeften van leerkrachten weerspiegelen en als basis kunnen dienen voor beleid.
Zes toekomstscenario’s schetsen manieren waarop het beroep kan floreren, zoals meer erkenning en ondersteuning voor dagelijkse taken of meer ruimte voor professionele groei. Het rapport roept op tot actie en structurele hervormingen waarbij niet alleen beleidsmakers, maar de hele samenleving betrokken moeten zijn om het onderwijs aantrekkelijk en duurzaam te maken.
Bron: Pedro De Bruyckere, 1 november 2024, Mogelijke toekomstscenario’s voor de toekomst van les geven in Vlaanderen