Nieuw administratief centrum

Om jou de best mogelijke hulp- en dienstverlening te kunnen bieden, investeren we in de toekomst met een multifunctioneel gebouw. Tegen 2026 verhuizen we naar een nieuwe locatie waar je alle administratieve diensten en de bibliotheek terugvindt.

Omschrijving

Onze samenleving is de afgelopen jaren moderner maar ook complexer geworden. Ook wij moeten mee evolueren. Daarom gaan we de volgende jaren hard werken aan een eigentijdse en klantvriendelijke hulp- en dienstverlening. In de aanloop van een nieuw meerjarenplan besliste de Olense coalitie in april 2019 om alle diensten, behalve Technische Dienstverlening en het lokaal dienstencentrum, te centraliseren op één locatie. 

Het nieuw administratief centrum komt op de site van de kerk van O.-L.-V.-Olen. De kerk wordt omgetoverd tot de nieuwe locatie van de bib. Gekoppeld aan de kerk - op de plaats waar vroeger de pastorie was - komt een nieuwbouw. Hierin krijgen alle administratieve diensten en de lokale politiepost een plaats. Zo moet je als inwoner niet meer uitzoeken waar je moet zijn. Op één locatie krijg je meteen een antwoord op al je vragen.

Het nieuwe gebouw wordt geen indrukwekkend gebouw met veel toeters en bellen, wel een laagdrempelige ontmoetingsplaats en een efficiënt administratief centrum waarbij rekening wordt gehouden met het kantoorconcept van de toekomst. 

Multifunctioneel gebouw

De focus van het nieuw administratief centrum ligt op ontmoeting. Het wordt dus niet louter een administratief gebouw, wel een eigentijds gemeenschapshuis, nabij en op maat van de inwoners.

We kiezen bewust voor multi-inzetbare ruimtes die ook na de openingstijden gebruikt kunnen worden. Zo kunnen verenigingen er bijvoorbeeld terecht om vergaderingen te organiseren. In de kerk, waar de bibliotheek een plaats krijgt, komt een polyvalente ruimte waar onder andere lezingen, filmvoorstellingen en kleine concerten kunnen doorgaan.

Groene buitenruimte

Ook de buitenruimte moet ontmoeting tussen inwoners stimuleren. De groene ruimte, momenteel gedeeltelijk de tuin van de pastorie, wordt publiek domein. De focus ligt hier op vergroening. 

Investeren in de toekomst

We kiezen ervoor om te investeren in de toekomst door een duurzaam gebouw te realiseren dat beantwoordt aan de huidige energie-eisen en dat circulair is opgebouwd waardoor een herbestemming eenvoudig mogelijk is.

Het huidig patrimonium is niet duurzaam en de bestaande sites zijn te klein om onze doelstellingen te realiseren. Al onze bestaande gebouwen renoveren zou een gelijkaardige kost betekenen en zou veel langer duren. De kerk, die eigendom is van het lokaal bestuur, moest sowieso gerenoveerd worden. Door te investeren in een nieuwe site besparen we op energieverbruik en onderhoudskosten.

Wat met de bestaande gebouwen?

De andere gemeentelijke locaties, met uitzondering van de technische werkhallen en het lokaal dienstencentrum, krijgen een nieuwe bestemming of worden verkocht.

  • Het gemeentehuis krijgt een nieuwe invulling als erfgoed- en toerismehuis.
  • Het boekelhuis wordt verkocht.
  • Het sociaal huis wordt in erfpacht gegeven.
  • Het gebouw van de bib gaat opnieuw naar basisschool de Kriebel, waar nood is aan extra ruimte.

Budget

12.179.309 euro incl. btw 

Dit bedrag houdt rekening met onvoorziene kosten en de schommelende markt in bouwprojecten.

Het bedrag ligt hoger dan de oorspronkelijke schatting van 5.960.000 euro incl. btw. Dat komt door volgende redenen:

  1. De oorspronkelijke raming dateert van bij de locatiestudie in 2017. Sindsdien zijn de prijzen verder geïndexeerd. Bovendien hebben de coronapandemie en de energiecrisis ervoor gezorgd dat de prijzen in de bouwsector fors zijn gestegen.
  2. De oorspronkelijke raming was enkel voor de bouwkost en hield geen rekening met de studiekosten en het ereloon van de architect. Dit zit nu bij in het bedrag vervat.
  3. Zoals bij elk bouwproject kunnen er kosten naar boven komen die niet voorzien zijn. Daarom reserveren we voldoende budget om voorbereid te zijn op onverwachte kosten en prijsstijgingen als gevolg van de onstabiele markt. Dit budget was ook niet mee opgenomen in de raming van 2017.

Het lokaal bestuur doet beroep op Belfius om onder meer het budget te bewaken. Een berekening maakt duidelijk dat de raming van de ontwerper sterkt aanleunt bij de geïndexeerde raming van 2017. Door een zo compact mogelijk gebouw te realiseren, wordt de begroting maximaal gerespecteerd.

Bijkomende subsidies

Om de aanpassingen aan het kerkgebouw te realiseren ontvangen we van provincie Antwerpen een Kerkplus-subsidie van 250.000 euro. De provincie riep deze ondersteuning in het leven om herbestemmingen van kerken te stimuleren. Het lokaal bestuur zal de subsidies onder meer gebruiken voor structurele aanpassingen aan de kerk, isolatie, schrijnwerk, gevelsluiting en vloeren. 

Bijkomend is ook de principiële belofte voor het verkrijgen van een bijkomende subsidie van het Agentschap Binnenlands Bestuur bevestigd. Het gaat om een bedrag van 250.000 euro. 

Timing

De verhuis naar het nieuwe gebouw is voorzien begin 2026. 

Foto's

Aangepast op: dinsdag 12 mrt 2024 om 09:24