Lerarenopleidingen zitten terug in de lift

Door: Bron: Vlohra 16-10-2019

Categorie├źn
:
Kandidaat, Overheid - kandidaat, Zorg,

In de lerarenopleidingen is een keerpunt merkbaar, met voor het eerst terug een aanzienlijke stijging van het aantal inschrijvingen. Met bijna 22.000 studenten is dit het beste cijfer dat de hogescholen kunnen voorleggen sinds 2015. De aandacht in de media, waar vooral het structureel tekort aan leerkrachten in de verf werd gezet, heeft hier vermoedelijk de keuze voor lerarenopleidingen een duwtje in de rug gegeven. Ook de gerealiseerde hervorming van de lerarenopleidingen in het hoger onderwijs, heeft wellicht een positieve invloed. 

De toename van de generatiestudenten van 3.855 naar 4.165 toont evenzeer aan dat de verplichte niet-bindende toelatingsproeven die nu al vier jaar lopen, en de studiekiezers een spiegel voorhouden, geen negatieve invloed hebben op het inschrijvingsgedrag. Deze proeven bieden immers de mogelijkheid om aangepaste leertrajecten te voorzien die tegemoetkomen aan de diversiteit van de instroom. De studenten en hun groeikansen naar sterk leraarschap staan hierin centraal, wat in de feiten een service is voor de student.

Joris Hindryckx, voorzitter: “Met bijna 22.000 inschrijvingen in de lerarenopleidingen leggen de hogescholen het beste cijfer neer sinds 2015.”

Fijn is vast te stellen dat van de 21.984 studenten in de lerarenopleidingen er 4.555 studenten een leeftijd hebben tussen 25 en 40 jaar, en maar liefst 1.523 ouder zijn dan 40 jaar. Dit betekent dat zij-instromers omvangrijk zijn, wat zeker bijdraagt tot oplossingen om het lerarentekort op te vangen. De invoering van de educatieve graduaatsopleidingen, van de verkorte educatieve bachelors en van de educatieve masters heeft geleid tot meer opties voor zij-instromers. De hogescholen zorgen ervoor dat hun opleidingen met de nodige flexibiliteit kunnen ingericht worden. De beleidskeuze in het Vlaams regeerakkoord om anciënniteit die elders verworven werd, mee te valoriseren in de lerarenloopbaan, zal een extra stimulans geven aan professionals die zo vlotter de stap naar een andere loopbaan in het onderwijs kunnen nemen