Vlaamse Ombudsdienst publiceert 16 jaarrapporten klachtenbehandeling bij lokale besturen

Door: Bron: Vlaamse Ombudsdienst 22-3-2021

Categorie├źn
:
Overheid - kandidaat, Overheid - werkgever ,

Voor 17 lokale besturen fungeert de Vlaamse Ombudsdienst als hun eigen ombudsdienst.

In 2018 was Kortrijk het eerste lokale bestuur dat de Vlaamse Ombudsdienst aanwees als eigen lokaal ombudsman. In de loop van 2019 zijn nog acht lokale besturen gevolgd: Pelt, Sint-Truiden, Opwijk, Halle, Kortenberg, Sint-Pieters-Leeuw, Beerse en Boutersem. In 2020 kwamen daar nog eens acht andere bij: Zoersel, As, Oudsbergen, Dessel, Keerbergen, Sint-Katelijne-Waver, Wervik en Bilzen.

Daarmee doen ondertussen 17 lokale besturen een beroep op de Vlaamse Ombudsdienst als hun lokale ombudsman.

Net als eerder enkele centrumsteden die al jaren hun eigen ombudsfunctie hebben, durven zij het aan om openheid van zaken te geven wanneer een burger niet tevreden is met hun behandeling van onvrede via hun eigen eerste lijn. Even goed durven zij het aan om hier voor gans Vlaanderen te rapporteren en vervolgens ook door de ombudsman publiekelijk besproken en soms ook bekritiseerd te worden. Zij tonen zich zo belangrijke voorlopers binnen de lokale besturen op het vlak van klachtenwerking en ombudswerk.

Het  Bemiddelingsboek bevat een korte bespreking van de klachtenbeelden en een cijferoverzicht.

Maar hierna leest u toch vooral de 16 jaarrapporten die de bij de Vlaamse Ombudsdienst aangesloten lokale besturen maakten over hun eigen eerstelijnswerking bij het behandelen van klachten. Sint-Katelijne-Waver sloot pas laat op het jaar aan en moest nog geen rapport bezorgen.

De ombudsman bundelde ook  de rapportage vanuit het Agentschap Binnenlands Bestuur die een goed beeld geeft van 1.133 klachten over lokale besturen die het Agentschap behandelt in het kader van zijn gewone operationele opdracht als Lokale Toezichthouder.

Naar het lokaal bemiddelingsboek 2020