Exitgesprekken personeel De Lijn

Door: Bron: Vlaams Parlement 14-3-2023

Categorieën
:
Overheid - kandidaat, Overheid - werkgever ,

Parlementaire vraag over exitgesprekken bij De Lijn. Publicatie 14 maart 2023

SCHRIFTELIJKE VRAAG van BERT MAERTENS datum: 20 januari 2023 aan LYDIA PEETERS  VLAAMS MINISTER VAN MOBILITEIT EN OPENBARE WERKEN

  1. Welke conclusies kunnen uit de verslaggeving van de exitgesprekken ? 

  2. Wat zijn de meest voorkomende elementen van de motivering voor een medewerker om de organisatie vrijwillig te verlaten?

  3. Welke initiatieven neemt De Lijn om daaraan tegemoet te komen, zodat medewerkers minder snel vertrekken om die redenen?

 

  1. Voor chauffeurs vormen de moeilijke arbeidstijden de belangrijkste reden om de De Lijn te verlaten. Dat is vooral het geval bij startende chauffeurs. Ook de stress die met de job gepaard gaat (verkeersdrukte, omleidingen, omgaan met agressieve reizigers, ...) speelt een rol.

 

  1. Medewerkers*geven deze vier redenen het vaakst aan:

1. Evenwicht werk/privé: 24 %

2. Functie/jobinhoud (dagelijks takenpakket): 14 %
 

3. Loopbaanmogelijkheden (doorstroommogelijkheden naar hogere/andere functie): 14 %
 

4. Beleidsvoering (reorganisatie/beslissingen/keuzes van VVM De Lijn): 12 %

* Van de bevraagde medewerkers is 66 % chauffeur, 20% bedienden en 14 % technici.

  1. In samenspraak met de vakorganisaties werkt De Lijn een aantal van initiatieven uit om alle chauffeurs zo goed mogelijk te ondersteunen en staat open voor alle suggesties van chauffeurs.
    • ·  Voor/Bij de start
      • Selectie: zo goed mogelijke inkijk bieden in de werkomstandigheden en het werkregime
      • Nauwe opvolging en coaching tijdens opleidingsweken (door rijschoolinstructeurs en lijnverantwoordelijken) en bij start in de stelplaats (door peters/meters en collega-chauffeurs)
    • ·  Na de start
      • Verdere ondersteuning en begeleiding door teamcoaches en rij- instructeurs (vakbekwaamheid)
      • Informatie bij wijzigingen (reiswegen, omleidingen, tarieven, vervoerbewijzen)
    • ·  Creëren van een veilige werkplek
      • Veiligheidscultuur: interne campagnes + opvolgen en analyseren van eerdere arbeidsongevallen
      • Installatie van een meer afgesloten stuurpost op alle nieuwe voertuigen
    • ·  Balans werk/privé
      • Duidelijke afspraken over vakantieplanning
      • Persoonlijk werkrooster om voorkeuren van diensten en rustdagen aan te geven
      • Uitwerken van verbeteringen op vlak van planning
      • Analyse van lijnen om rijtijden bij te sturen
      • Onderzoek naar mogelijkheden voor verminderde tewerkstelling bij indiensttreding
    • ·  Oog voor comfort en netheid van werkplekken (voertuigen, stops, stelplaatsen)

- Opfrissing van chauffeurslokalen + continue investering in comfort van stelplaatsen

 

Werkenbijdeoverheid.be voert  sinds 2022 onderzoek bij ambtenaren die hun overheidsorganisatie verlieten.

https://www.werkenbijdeoverheid.be/blogs/1/w5on6r-waarom-verlaten-medewerkers-een-organisatie-%3F-