Nieuw beroep : werk-welzijn bemiddelaar

Door: Bron: Parlementaire vragen 15-2-2021

Categorieën
:
Overheid, Overheid - werkgever ,

Bron: Schriftelijke vraag van Ilse Malfroot  aan minister Hilde Crevits

In het jaarboek Armoede en Sociale Uitsluiting 2020 komt maatwerk naar voor nodig voor de begeleiding voor mensen in armoede.

VDAB werkt daarbij aan een traject op maat van de werkzoekende . VDAB zet in zijn dienstverlening in op een traject aangepast aan het profiel van de klant en diens afstand tot de arbeidsmarkt. Bij de ontwikkeling van nieuwe of vernieuwde processen en producten maakt VDAB in de verschillende fasen van het ontwikkelproces gebruik van ‘service design’ waarbij de klantenbeleving van alle belanghebbenden in rekening gebracht wordt. Op die manier wordt de ontwikkelde dienstverlening afgestemd op de noden van de gebruiker. Digitalisering is daarbij geen doel op zich, maar een instrument om efficiënt de klanten een proces aan te bieden dat beantwoord aan hun noden. VDAB vindt dit erg belangrijk, en ziet dit zelfs als een leidend principe om te bepalen voor welke oplossingen we gaan.

Voor personen in armoede is het mogelijk om beroep te doen op werk-welzijn bemiddelaars. Wanneer de context van de werkzoekende een zoektocht naar werk bemoeilijkt kan via deze dienstverlening ook worden ingezet op de randvoorwaarden. Het gaat dan om het op weg helpen van de werkzoekende in zijn zoektocht naar een woning of met welzijnsproblematieken.

Er is ook voorzien in een groepsluik om dit individueel traject aan te vullen. Het groepsluik is een aanbod dat ingeschakeld wordt als de individuele bemiddeling onvoldoende is in functie van een succesvol traject naar werk. Het doel van het groepsaanbod is empowerment. Dit wordt uitgevoerd door een partner van VDAB. Tijdens het groepstraject kan gewerkt worden aan vaardigheden die in de individuele werking minder aan bod kunnen komen. Het gaat dan om bijvoorbeeld om netwerk- opbouw, versterken van zelfbeeld of kritisch (zelf)bewustzijn.