Uitzendarbeid bij overheden

Door: Bron: Lokaal bestuur Vlaanderen 3-12-2020

Categorieën
:
Overheid - kandidaat, Overheid - werkgever ,

 

Door de zesde staatshervorming hebben de gemeenschappen en gewesten de bevoegdheid gekregen om de procedures, voorwaarden en regels vast te leggen volgens dewelke er een beroep kan worden gedaan op uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen. Vlaanderen heeft met het decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen uitwerking gegeven aan deze bevoegdheid.

 

Wat is uitzendarbeid?

Bij uitzendarbeid wordt een uitzendkracht in dienst genomen door een uitzendbureau om tewerkgesteld te worden bij een bestuur dat een tijdelijke werkkracht nodig heeft.

Er zijn bij uitzendarbeid twee werkgevers:

 

Voor wie?

Uitzendarbeid is mogelijk bij deze lokale besturen:

  1. De provincies en de publiekrechtelijke agentschappen die ervan afhangen, d.w.z. de autonome provinciebedrijven
  2. De gemeenten, de OCMW’s, de openbare instellingen en publiekrechtelijke agentschappen en verenigingen die ervan afhangen, d.w.z. de autonome gemeentebedrijven, de autonome gemeentelijke havenbedrijven, de welzijnsverenigingen en de autonome verzorgingsinstellingen
  3. De intergemeentelijke samenwerkingsverbanden
  4. De openbare instellingen van de erkende erediensten, zoals vermeld in het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.

 

Wanneer?

Uitzendarbeid is maar mogelijk als de raad eerst beslist heeft in welke van de hierna volgende gevallen men een beroep wil doen op uitzendarbeid, en dit binnen de krijtlijnen van het decreet. De raad stelt ook de nadere regels vast. Het uitvoerend orgaan van het bestuur is bevoegd om binnen die regels uitzendkrachten in dienst te nemen. Voorafgaand moet het bestuur de representatieve vakorganisaties op de hoogte brengen van de geplande aanneming van uitzendkrachten.

Als de raad dus (nog) geen beslissing heeft genomen is het niet mogelijk om uitzendkrachten binnen het bestuur tewerk te stellen. De raad kan kiezen uit de volgende mogelijkheden:

  1. Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is geschorst. Een arbeidsovereenkomst wordt geschorst als de functiehouder vanwege ziekte of bepaalde vormen van verlof de functie tijdelijk niet meer kan uitoefenen. Bij schorsing van de arbeidsovereenkomst gaat het om voltijdse afwezigheden. Bij deeltijds werken of een deeltijdse werkhervatting na ziekte is vervanging door een uitzendkracht niet mogelijk. De volgende schorsingsgronden zijn mogelijk: arbeidsongeschiktheid die het gevolg is van ziekte of ongeval, moederschapsverlof, jaarlijkse vakantie, voltijdse loopbaanonderbreking (ouderschapsverlof, palliatief verlof, verlof voor medische bijstand of verzorging van een familielid of gezinslid dat zwaar ziek is), voltijds zorgkrediet, voltijds onbetaald verlof.
  2. Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is beëindigd
  3. Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid met deeltijdse loopbaanonderbreking of met vermindering van de arbeidsprestaties in het kader van het zorgkrediet
  4. Tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of slechts deeltijds uitoefent. Onder dit punt wordt een statutair personeelslid bedoeld dat zijn ambt niet of enkel deeltijds uitoefent omwille van arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval, moederschapsverlof, jaarlijkse vakantie, loopbaanonderbreking, zorgkrediet, onbetaald verlof.
  5. Een tijdelijke vermeerdering van werk
  6. In het kader van tewerkstellingstrajecten
  7. Voor artistieke prestaties of artistieke werken

 

Kostprijs?

De kostprijs voor uitzendarbeid wordt grotendeels bepaald door de coëfficiënt die het uitzendkantoor aanrekent. Deze coëfficiënt is een percentage van het brutoloon van de functie die je met uitzendarbeid invult. Zo kan een tijdelijke bediende bijvoorbeeld 1,60 (dit is de coëfficiënt) keer het brutoloon kosten. Deze coëfficiënt wordt grotendeels bepaald door het profiel dat je zoekt. Een uitzendkantoor zal meestal een hogere coëfficiënt vragen voor een moeilijker te vinden profiel.

 

Hoe lang?

Voor elke vorm van arbeid is uitzendarbeid toegelaten voor een maximale periode van 12 maanden, met inbegrip van de eventuele verlengingen.

Opeenvolgende dagcontracten zijn niet mogelijk.

 

Rapportering

Het decreet bevat ook een artikel over de verplichte rapportering aan het plaatselijke Hoog Overlegcomité. Het lokaal bestuur moet namelijk jaarlijks globale informatie over de uitzendkrachten bezorgen aan het plaatselijk Hoog Overlegcomité. Onder globale informatie over de uitzendkrachten moet het volgende worden verstaan:

  1. per categorie het aantal uitzendkrachten en de uren die ze gepresteerd hebben
  2. de totale kostprijs van de uitzendkrachten

 

Rechtspositieregeling van toepassing?

Omdat uitzendkrachten geen personeelsleden zijn van het lokaal bestuur, vallen zij niet onder zijn rechtspositieregeling.

 

Bron: https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/personeel/rechtspositieregeling/loopbaan/uitzendarbeid