Aantal klachten over lokale besturen stijgt jaar na jaar.

Door: Bron: Vlaams Parlement 15-6-2021

Categorieën
:
Overheid - kandidaat, Overheid - werkgever ,

Bron: 

Parlementaire vraag van  PAUL VAN MIERT van  20 april 2021 aan BART SOMERS -  publicatie 15 06 2021
VICEMINISTER-PRESIDENT VAN DE VLAAMSE REGERING, VLAAMS MINISTER VAN BINNENLANDS BESTUUR, BESTUURSZAKEN, INBURGERING EN GELIJKE KANSEN

Burgers kunnen via het Agentschap Binnenlands Bestuur een klacht indienen tegen de dienstverlening van het agentschap maar ook tegen beslissingen en/of de werking van de lokale en provinciale besturen in het kader van het bestuurlijk toezicht.

Tussen 2013 en 2018 ontving ABB 5215 klachtendossiers tegen lokale besturen. 83 procent (d.i. 4334) daarvan waren klachten tegen een gemeentebestuur. In de periode van 1 januari tot 30 september 2019 werden 731 klachtendossiers geopend. Bijna 88 procent (d.i. 643) waren klachten tegen een gemeentebestuur. In het kader van bestuurlijk toezicht op lokale besturen behandelde ABB in 2020 1138 klachten.

Het aantal geregistreerde klachten bij ABB stijgt jaar na jaar. Voor de gegevens n.a.v. bestuurlijk toezicht worden de volgende bestuurstypes in aanmerking genomen: provinciebestuur, autonoom provinciebedrijf, gemeentebestuur, autonoom gemeentebedrijf, district en OCMW.

Het aantal klachten neemt toe

Hieronder volgt een overzicht van het aantal klachten n.a.v. bestuurlijk toezicht ingediend bij ABB voor de laatste 5 jaar per thematische opsplitsing van de aard van de klacht:

Aantal klachten per thema:

  2016 2017 2018 2019 2020 Totaal
Organisatie en Werking 509 559 568 840 930 3406
Financiën 48 33 25 78 82 266
Personeel 70 60 105 85 78 398
Andere thema’s 82 76 61 20 44 283
Totaal 709 728 759 1023 1134  

 

Gewijzigde regelgeving

De regelgeving met betrekking tot het bestuurlijk toezicht werd met de opmaak van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB) en het provinciedecreet (PD) grondig gewijzigd. Ook de klachtenprocedure werd toen onder de loep genomen. Deze wijzigingen traden op 1 januari 2019 (DLB) en op 3 december 2018 (PD) in werking.

De nieuwe toezichtregeling gaat uit van een grotere actieve openbaarheid. De burger moet online kennis kunnen krijgen van de beslissingen van de lokale besturen en moet ze kunnen consulteren, zodat hij eventueel een klacht kan indienen bij de toezichthoudende overheid.

Er werd ook volop ingezet op ‘maximale digitalisering’ van interne en externe processen van de toezichtregeling en klachtenprocedure.

Bovendien werd het bestuurlijk toezicht vereenvoudigd, hetgeen ook bijdraagt tot een snellere rechtszekerheid.

 

Link naar: 

-Aantal klachten per gemeente.

-Klachtenrapport 2020.