google.com, pub-3715436742152423, DIRECT, f08c47fec0942fa0
/_images_upload/_tn_5d309c8df10cbe74.jpg
Werken bij de overheid

Sector met toekomst

/_images_upload/_tn_883d17652d2b5d6c.jpg
Je loopbaan bij de overheid

Start hier

/_images_upload/_tn_f18c23f3afdf5e5e.jpg
Werken voor een betere samenleving
Snel zoeken

Maatschappelijk Werker

De maatschappelijk werker verzekert het recht op maatschappelijke dienstverlening aan de cliënten van het OCMW Wetteren, met als doel hen te helpen een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid. 

Toelichting

De maatschappelijk werk(st)er werkt onder de leiding van en rapporteert aan de teamcoach maatschappelijk werk en/of departementsdirecteur zorg en welzijn, rapporteert aan het vast bureau en aan het bijzondere comité. De maatschappelijk werk(st)er werkt samen met collega's van de sociale dienst, met de financiële dienst en met de administratieve medewerk(st)ers.

Organisatie

Lokaal Bestuur Wetteren is een organisatie in volle verandering. Met ruim 500 medewerkers bouwen we aan onze gemeente en het welzijn van haar 26.000 inwoners. Wetteren biedt heel wat meer dan de klassieke dienstverlening van elke gemeente.

Bouw jij mee aan “plan W”?

Functieinhoud

KERNTAKEN

- Je staat in voor het beheer en de afhandeling van dossiers in het kader van de hulpverlening aan de klanten:

· je verzamelt informatie die relevant is voor de hulpvraag van de klant;

· je verricht sociaal onderzoek;

· je stelt een diagnose m.b.t. de problematiek die de klant aanbrengt;

· je zorgt voor een hulpverleningstraject op maat;

· je volgt de evolutie van het dossier op en rapporteert aan alle betrokkenen, rekening houdend met de deontologie eigen aan het maatschappelijk werk.

- Je begeleidt de klant vanuit een professionele discipline binnen de grenzen van een eerstelijnsdienst, teneinde een hulpverlening op maat te bieden en de zelfredzaamheid te verhogen:

· je helpt klanten om vragen van praktische, materiële, juridische en/of financiële aard aan te pakken;

· je helpt klanten met vragen ivm sociaal-maatschappelijke voorzieningen: pensioen, werkloosheid, ziekteverzekering,...;

· je begeleidt klanten naar externe voorzieningen: arbeidsmarkt, opleidingsinstellingen, sociale huisvesting...

· je biedt de klanten hulpverlening vanuit een integrale benadering op maat, dit door zelf te handelen of gepast door te verwijzen.

KERNCOMPETENTIES

· Samenwerken:

In onze organisatie werken we samen aan een goede groepsgeest. We delen onze eigen mening en ideeën. We streven gemeenschappelijke doelstellingen na. Als er conflicten zijn, bespreken we ze en leggen we ze bij.

· Professionaliteit:

We denken en handelen professioneel en volgens dezelfde waarden. We bouwen aan vertrouwen door oprecht te zijn en verbintenissen na te komen.

· Enthousiasme:

We zijn gemotiveerd voor ons werk en geven het beste van onszelf. We zijn fier op onze organisatie en stralen dat ook uit.

· Klantgerichtheid:

Onze klanten komen altijd op de eerste plaats. Dat gaat zowel over externe klanten (burgers en externe organisaties) als interne klanten (collega’s). We begeleiden klanten vriendelijk en professioneel en geven raad bij hun keuzes. We helpen hen zoals we zelf geholpen willen worden en houden hen op de hoogte van de vooruitgang van onze dienstverlening.

VAKSPECIFIEKE COMPETENTIES

- Je beschikt over een diploma van bachelor in het sociaal (-agogisch) werk of een daarmee gelijkgesteld diploma met de beroepstitel van maatschappelijk assistent, of van het diploma van bachelor in de verpleegkunde, afstudeerrichting sociale verpleegkunde, met bijkomend een “bachelor-na-bachelor opleiding sociale gezondheidszorg”, of een daarmee gelijkgesteld diploma

- Vakkennis:

· je weet wanneer en hoe wetgeving en technieken toe te passen

· je wordt door internen en/of externen aangesproken als de expert in de materie

· je gebruikt je kennis en vaardigheden bij het begeleiden van de cliënten, stagiairs en collega’s.

· je vraagt zelf naar relevante bijscholing en bent ook bereid de door de leidinggevende of het bestuur voorgestelde vormingen te volgen.

· je staat er voor open om je competentie- en deskundigheid permanent te ontwikkelen

- Technische vaardigheden:

· je beschikt over de nodige administratieve vaardigheden (tekstverwerking, typen,...)

· je werkt nauwkeurig en gestructureerd dossiers tijdens het maken en bijhouden ervan

· je verwerken vlot allerhande formulieren

· je bent vlot in het gebruik van communicatie-media alsook met courante MS Office programma’s

- Je bent vaardig in het oplossen van problemen m.b.t. de eigen dienst en taakinhoud

- Je hebt zin voor objectiviteit en relativering

- Je bent vaardig in het gebruiken en invoeren van systematieken m.b.t. de eigen dienst

- Je leeft voorschriften en afspraken na

Functieprofiel

· Je beschikt over de competenties uit de functiebeschrijving

· Je beschikt over een diploma van bachelor in het sociaal (-agogisch) werk of een daarmee gelijkgesteld diploma met de beroepstitel van maatschappelijk assistent, of van het diploma van bachelor in de verpleegkunde, afstudeerrichting sociale verpleegkunde, met bijkomend een “bachelor-na-bachelor opleiding sociale gezondheidszorg”, of een daarmee gelijkgesteld diploma

· Laatstejaarsstudenten zijn tot het examen toegelaten.

Aanbod

· Een voltijdse contractuele aanstelling voor onbepaalde duur

· Een bruto maandloon tussen € 2716,82 (B1 trap 0) en € 4577,76 (B3 trap 23)

· Flexibel uurrooster volgens afspraken, afhankelijk van de werking van de dienst

· Mogelijkheid tot telewerk, afhankelijk van de werking van de dienst

· Ruime opleidings- en loopbaanmogelijkheden

· Maaltijdcheques van € 8 per gewerkte dag (van 7u36’)

· Een uitgebreid verlofstelsel

· Een hospitalisatieverzekering

· Een haard- en standplaatstoelage

· Eindejaarstoelage

· Integrale terugbetaling van woon-werkverkeer met het openbaar vervoer

· Een fietsvergoeding

· Een tweede pensioenpijler van 3,40%

· Extra lokale vrijetijdsvoordelen met de UITpas

· Voordelen via de PlusPas (GSD-v)

Selectieprocedure

De selectie verloopt via aanwerving, bevordering, interne en externe mobiliteit.

Wanneer er meer dan 20 kandidaten zijn, gebeurt een preselectie op basis van CV en motivatiebrief.

Het examenprogramma bestaat uit twee delen.

  • Een schriftelijk examen op vrijdag 9 september 2022 (voormiddag)
  • Een mondeling gesprek met voorbereidende opdracht op vrijdag 9 september 2022 (namiddag)

Om over te gaan naar de mondelinge proef, moet de kandidaat 50% halen voor het schriftelijke deel. Om aan het eind als geslaagd te worden beschouwd, moet de kandidaat minstens 50% behalen op elke selectieproef en 60% op het totaal van de selectie.

De hoogst gerangschikte kandidaat wordt als eerst gecontacteerd om aangesteld te worden en wordt bevraagd omtrent de keuze in de openstaande vacatures. De geslaagde kandidaten die niet worden aangesteld, worden in een wervingsreserve opgenomen, waarvan de geldigheidsduur drie jaar bedraagt en maximaal met twee jaar kan verlengd worden.

Toelatings- en aanwervingsvoorwaarden voor interne kandidaten:

· bij interne/externe mobiliteit: je werkt op de uiterste inschrijvingsdatum minstens twee jaar bij het Lokaal Bestuur Wetteren (gemeente/ OCMW), in dezelfde graad als de vacante functie en je bent bij het Lokaal Bestuur Wetteren aangenomen na een examen waarmee je op dat moment kon aangesteld worden (contractueel in onbepaalde duur of statutair) (voor alle details: zie artikel 130 §2 uit de Rechtspositieregeling); of

· bij bevordering: je werkt op de uiterste inschrijvingsdatum minstens twee jaar bij Lokaal Bestuur Wetteren op C- of D-niveau en je bent bij het Lokaal Bestuur Wetteren aangenomen na een examen waarmee je op dat moment kon aangesteld worden (contractueel in onbepaalde duur of statutair) (voor alle details: zie artikel 121 §2 uit de Rechtspositieregeling);

en

· je kreeg de afgelopen twee jaar geen ongunstige evaluatie; en

· je voldoet aan de specifieke toelatingsvoorwaarden, opgesomd onder de titel ‘Wie zoeken we’.

Solliciteer online voor deze vacature, ten laatste op donderdag 18 augustus 2022.

Vul de gevraagde gegevens in en voeg de verplichte documenten toe.

OPGELET : Enkel tijdige en volledige kandidaatstellingen komen in aanmerking.

Meer weten?

Over de functie inhoud: teamcoach maatschappelijk werk – Departement Zorg & Welzijn - OCMW Wetteren: Jet De Mol – Jet.Demol@wetteren.be (bij voorkeur) – 09 365 73 84

Over de selectieprocedure: Annelies Van Rysselberghe, expert Personeel via vacature@wetteren.be (bij voorkeur) of op het nummer 09 369 00 50.

Locatie

Wetteren

Publicatiedatum

18.08.2022

Contactpersoon

Mensenwerken

Kring vzw gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close