google.com, pub-3715436742152423, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Snel zoeken

Exitstrategie onderwijs (voorstel)

Bron: Agentschap Onderwijs 22-4-2020 22:10
Categorieën: Overheid - kandidaat, Overheid - werkgever

Voorstel exitstrategie onderwijs

Na nauw overleg tussen het onderwijsveld en wetenschappers, adviseerde het Vlaamse onderwijsveld aan de werkgroep GEES om basis- en secundaire scholen de mogelijkheid te geven om vanaf vrijdag 15 mei te openen voor enkele prioritaire groepen van leerlingen, die dan gedeeltelijk op school les krijgen.

De GEES-werkgroep legde dit advies woensdagavond 22 april voor aan de Nationale Veiligheidsraad, die nu vrijdag 24 april een beslissing neemt. 

2 documenten maakte Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, Ben Weyts over aan de GEES-werkgroep op 22 april:

De meest recente informatie uit het draaiboek voor de heropstart van de lessen op school vind je op deze webpagina. Download na de beslissing van de Nationale veiligheidsraad op 24 april:

  • ondersteunend materiaal zoals een modelbrief voor ouders om de eventuele heropstart voor te bereiden
  • het goedgekeurde draaiboek. Aanpassingen aan het draaiboek verneem je via Facebook en Twitter.

 

Gedeeltelijke heropstart

In het voorstel aan de Nationale Veiligheidsraad start niet iedereen op 15 mei. Wie start?

  • In het lager onderwijs gaan 3 leerjaren terug naar school: het zesde, het eerste en het tweede leerjaar.
  • In het secundair onderwijs starten de lessen op school enkel voor de laatstejaars opnieuw op, om de doorstroom naar hoger onderwijs of de arbeidsmarkt vlot te laten verlopen.
  • Voor de andere leerlingen blijft ‘preteaching’ via afstandsonderwijs van toepassing.

15 mei is een proefdag, zodat scholen kunnen bijsturen tegen maandag 18 mei. Eén week na de heropstart komt er een evaluatie met het oog op eventuele uitbreiding naar andere leerjaren.

Je kunt alleen op dit artikel reageren indien je bent ingelogd
Kring vzw gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close