google.com, pub-3715436742152423, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Snel zoeken

Mobiliteitsambtenaar : uitdaging voor het lokaal bestuur

Mensenwerken 18-7-2019 0:00
Categorieën: Kandidaat, Overheid - kandidaat, Zorg

Sinds 2019 is  Vlaanderen onderverdeeld in vervoerregio’s. Basisbereikbaarheid verandert de samenwerking tussen lokale en Vlaamse overheden helemaal. De lokale overheden beslissen voortaan meer zelf over de mobiliteit in hun regio en zullen daarbij verder kijken dan de eigen grenzen. 

Geen verrassing dat heel wat lokale besturen op zoek gaan naar deskundigen in de mobiliteit. 

 

Basisbereikbaarheid

De nieuwe visie op mobiliteit in Vlaanderen

Belangrijke maatschappelijke locaties, zoals bedrijventerreinen, scholen, ziekenhuizen en winkelcentra, optimaal bereikbaar maken voor de reiziger. Daar zet de Vlaamse overheid op in met haar ambitieuze visie op ‘basisbereikbaarheid’.

 

Het Vlaamse mobiliteitsbeleid heeft de volgende doelstellingen:

Vraaggericht investeren in bereikbaarheid

Met de introductie van basisbereikbaarheid gaan we naar een vraaggericht openbaar vervoer: het aanbod wordt beter afgestemd op de vervoersvraag van de reiziger en op de reële vervoerstromen.

Door het aanbod beter af te stemmen op de vraag, worden overvolle treinen op drukke assen en lege bussen in rustige woonwijken vermeden. Zo worden de vervoersmogelijkheden en financiële middelen op een efficiëntere manier ingezet.

Het combineren van vervoersmiddelen vergemakkelijken

Het openbaar vervoer op de drukke assen wordt versterkt, maar ook de bereikbaarheid van deze assen is belangrijk. Om het volledige reistraject op een efficiënte manier af te leggen, moeten verschillende vervoersmogelijkheden naadloos op elkaar aansluiten.

Het combineren van verschillende vormen van mobiliteit noemen we combimobiliteit. Reizigers moeten gemakkelijk kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere, aan herkenbare vervoersknooppunten. Zo kunnen reizigers hun voor- of natraject afleggen met o.a. deelfietsen, deelauto’s of taxi’s.

 

De vervoersnetwerken klaarmaken voor de toekomst

Het op elkaar laten aansluiten van vervoersmogelijkheden vereist afstemming tussen de vervoersnetwerken: het openbaar vervoer, het wegennet, fietsroutes en waterwegen.

Het openbaar vervoer bestaat uit een gelaagd model van netwerken die elkaar aanvullen: het treinnet, kernnet, aanvullend net en vervoer op maat. De netwerken worden beter verknoopt: er wordt ingezet op goede overstapmogelijkheden en de reiziger wordt op een geïntegreerde manier geïnformeerd.

 

Basisbereikbaarheid regionaal en integraal aanpakken

Mobiliteit is een thema dat de gemeentegrenzen overschrijdt. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen krijgen de gemeenten een kader waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.

 

Zorgen voor een vlotte doorstroming van elke vervoersmodus

Investeringen in een betere koppeling tussen mobiliteit, infrastructuur en ruimtelijke ordening moeten zorgen voor een betere doorstroming van auto’s, bussen, trams, fietsen enz.

Verkeersveiligheid aanpakken

De verkeersveiligheid in Vlaanderen wordt aangepakt via onder andere kordate handhaving, investeringen in de infrastructuur en verkeerseducatie.

Verleiden, motiveren, prikkelen tot gedragsverandering

De Vlaamse overheid wil het gebruik van duurzame vervoersmiddelen stimuleren. 

Vlaanderen een gangmaker maken in innovatie

De Vlaamse overheid wil informatie- en communicatietechnologie inzetten om verplaatsingen veiliger, efficiënter en milieuvriendelijker te maken. Daarvoor wordt er nauw samengewerkt met de academische wereld, gespecialiseerde onderzoeksinstellingen en de industrie.

Kring vzw gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close